Dyreklinikker – når kjæledyret må til legen

Mange dyreeieres verste frykt er at dyret skal bli sykt eller skadet. Dessverre er ikke dette uvanlig, og de fleste blir nødt til å ta med kjæledyret sitt til legen før eller siden. Dette gjelder også når kjæledyret en dag må avlives, dersom det ikke dør en naturlig død hjemme. Som dyreeier er det ditt ansvar å påse at kjæledyret trives og har det bra. Ved tegn til sykdom eller mistrivsel, må du sørge for at dyret kommer seg til en veterinær.

Sykdommer

De fleste som har hund, katt eller et annet kjæledyr, kan oppleve at dyret blir sykt. Det er for eksempel ikke uvanlig at kjæledyr får allergiske reaksjoner, hudsykdommer, nyresykdommer, kreft eller forkjølelse. Noen sykdomstegn kan du avvente, da mye går over av seg selv. Det er du som kjenner kjæledyret ditt best, og hvis du ser tydelige tegn til mistrivsel – ja, da bør du ta dyret med til legen. Med en god forsikring eller oppspart buffer, trenger dette heller ikke å bli et stort problem rent økonomisk.

Vaksinasjoner

Mange dyr, som hunder, bør også vaksineres. Mange av vaksinene gis mens hunden er valp, mens noen vaksinasjoner gis i voksen alder. Sørg for å gi dyret din alle vaksinasjoner og kurer som anbefales, for da kan du slippe mange kjedelige sykdommer som er vanlige blant kjæledyr. Vaksinasjoner gjennomføres hos veterinæren eller dyreklinikken.

Skader

Innimellom kan dyret ditt være uheldig å skade seg. Det er for eksempel ikke uvanlig at hunder setter fast biter av tyggebein i hals eller mage, eller at katter blir påkjørt. Skulle dyret ditt få skader som dette, er det viktig at du så raskt som mulig får dyret med deg til dyreklinikken. Her kan veterinærene ta røntgenundersøkelser og andre viktige undersøkelser av dyret ditt, og forhåpentligvis redde din pelskledde bestevenn.

Det er ikke tvil om at dyreklinikker er gode å ha!